singgah baca di sini >>>> www.1001impianhidup.com

Friday, August 26, 2011

Antara dilema bila berhari raya .


salam ^-^ ..

dalam hati menyanyi keriangan nak menyambut raya ~ lalalalala...



Lebih² lagi tengok gelagat anak² jiran, anak² kengkawan yang melaram mencuba baju raya, songkok raya dan belah malamnya pula berseronok bermain bunga api. Teringat pulak zaman kecik² dulu. Meriahnya sambutan hari raya pada usia kanak², segala masalah tak payah nak difikirkan sebab semua keperluan diusahakan dan disediakan oleh ibubapa masing². Terima kasih kat mak ayah tu ye dik non..

Bezanya bila dah meningkat dewasa, keperluan raya dapat dirasakan betapa susah-payahnya mak ayah kita dulu berusaha sedaya upaya menyediakan keperluan anak². Apalagi di zaman sekarang, segala²nya wang ringgit, harga barang semua naik tapi keperluan raya perlu disiap-sediakan. Kata nak beraya sakan, setahun hanya sekali kenalah melaram. Biar papa asalkan bergaya. Oh nehi..nehi..biarlah kita berbelanja ikut kemampuan seadanya, dahulukan apa yang lebih penting itu sebaiknya.

RM..RM..RM.. (laju cashoutnya macam air)

Anak takde lagi ker?
Hmm, persediaan fizikal dah cakap tadi. Ni pasal persediaan mental pula. Bila pulang ke kampung sedara-mara akan sibuk bertanyakan khabar kita. Alhamdulillah sihat seadanya. EH! masih berdua lagi ke? Bila nak bertiganya? tu yang eden lomah nak menjawabnya. Sekadar termampu senyum kerang busuk je lah. Seelok²nya aku mengharapkan sangat sepatah doa dan penguat semangat yang diucapkan untuk kami berdua, contohnya "iAllah, banyak²kan bersabar, jangan putus asa berusaha lagi. Semoga korang dapat anak² yang comel kiut miut, lambat cepat tu semua rezeki Allah. Barulah sejuk sikit telinga mendengarnya, kuranglah sikit stress yang dipendam dalam hati ni. Barulah seronok nak beraya. Tak gitu?

p/s : Dalam kita beraya sakan, sama²lah kita menjaga hati dan perasaan orang lain. Jaga tutur kata, janganlah melukakan hati dengan kata² dan ucapan yang menyakitkan hati mereka supaya mood raya kita semua tidak akan tercalar. Ini sekadar peringatan. Semoga kita berkongsi saat paling riang dan meriah di hari raya nanti. Walla'ualam.

suara pengumuman rayanya pastinya 'dirindui' ..



6 comments:

miloais said...

bila dah berkeluarga sendiri dan ada anak2 - persiapan utk diri sendiri ala kadar saja.. yg lebihnya utk anak2 lah kan...

selamat menyambut hari raya buat leyzajamil dan keluarga!

leyzajamil said...

trm ksh miloais..

aizamia3 said...

selamat hari raya aidilfitri..
moga gembira dan ceria menyambut raya tahun ni..

psstt: kenapa masih ada soalan yang boleh mengguris hati..

leyzajamil said...

aizamia3 : selamat hari raya juga utk awak sekeluarga.

soklan tu tanye ape ye?

KiD said...

fuiyoooo... background baru!! menarik!!

leyzajamil said...

kid : thanks. xdek keje..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

i'm campaigning Churp2 ..

ads ads ads ads ads ads

Beautiful Nara