ads ads ads ads ads ads ads ads
singgah baca di sini >>>> www.1001impianhidup.com

Monday, October 31, 2011

E code : semak dulu sebelum makan.

salam kasih sayang. Apa nak jadi dengan blog ni, lewat akhir² ni aku agak menyepi tidak mengemaskini entri terbaru, entahlah mungkin kesibukan bekerja ditambah dengan lebih banyak meluangkan masa untuk kelahiran blog bisnes tidak lama lagi.

Pagi ni dengar celoteh dj² di sebuah radio swasta terkenal, sedar tak sedar minggu ni minggu 'korban' sempena Raya Aidiladha yang akan menjelma tidak lama lagi. Teringat pula kisah cerita melayu yang dramatik penuh babak berair mata di TV3 malam semalam 'Kemaafan yang Tertangguh', drama ni pun ada menyelitkan unsur2 pengorbanan seorang isteri yang taat kepada suami sehingga terpaksa berendam air mata menanggung kerinduan terhadap ibu kandung sendiri akibat perbuatan tidak berperikemanusiaan si ibu mertuanya yang kejam membuli menantu. Akhirnya dia kehilangan kedua² ibu dalam masa yang sama.

isk..isk..sedih beb T__T

Ehehe..sebenarnya ini tak ada kaitan langsung dengan tajuk entri ni. Pagi ni makanan pertama yang aku jamah ialah beberapa biji coklat VOCHELLE Almonds pemberian saudara sempena majlis tunang anaknya petang semalam. Ketika dalam perjalanan ke tempat kerja, sedang aku enak mengunyah, tiba² terlintas di fikiran EH! aku ni makan sedap aje, tapi tak semak dulu E code kandungan lemak dalam coklat ni..Dah timbul pulak rasa was² dalam fikiran, macamana nak semak tangan tengah drive kereta. Terkandung bahan² nya Gula, Pepejal Susu, Kacang Badam, Lemak Koko, Jisim Koko, Lemak Sayur (Palm, Illipe, Shea) Lesitin Soya (E322) dan Vanilin.



Haaa..E322? E tu refer tu E code (lemak b.a.b.i) 
Argghhhhhhh!!!!! aku dah makan beberapa biji dah ni.


Sesampainya di opis, dengan segera aku mencari sumber info tentang E code. Dah jumpa, dengan pantasnya pula aku terhegeh² semak ada tak E322 dalam senarai E code ni. Fuhhh! Alhamdulillah terjamin halal, E322 dalam coklat VOCHELLE Almonds ni tak tersenarai langsung. Tapi, aku tak terus la makan semula baki coklat yang masih ada, aku tinggalkan di pantri wakafkan siapa nak makan coklat ni, makan jelah..

So, korang jangan contohi macam aku ye, sudahlah malas nak mengupdate entri blog, makan coklat main tibai je tak semak dulu E code. Ingat, kita sebagai muslim digalakkan mencari sumber makanan yang halal, sebab perasaan was² itu salah satu perbuatan syaitan dan apabila timbul perasaan was² jatuhkan menjadi haram, misal nya jika kita was² dalam soal permakanan sama ada ia dtg dari sumber yg halal mahupun tidak akan terjatuh hukumnya haram (sumber). Wallah'ualam..

Thanks for read me


3 comments:

Munn Jaafar said...

kalau nak lebih yakin semak kt halal jakim. byk sbnrnya e code yg halal

Unknown said...

ok noticed..tq munna

Admin said...

salam tuan umah,
lama tak blogwalking sibuk sesangat.
Ada kesempatan ni singah sekejap

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

i'm campaigning Churp2 ..

ads ads ads ads ads ads

Beautiful Nara