ads ads ads ads ads ads ads ads
singgah baca di sini >>>> www.1001impianhidup.com

Friday, February 4, 2011

Tahun Arnab..ada ong ka?

GONG XI FA CHAI...

kat Ah Lan, Mei Yuan, Uncle and Nyonya Lee serta sebangsa mereka serata dunia.
tq for the limau mandarin yang sometimes manis ada juge yang sweet sour..tak rasa ape pon ada.
ngeh ;) ..

knape tak ade show lion dance kt area umah saya hari ni? saya tengok kat tv je. saya suka la tengok lion dance sekarang, muka lion dance sangat comel. menari2 terliuk lintuk menggoyangkan 'bontot' sooo cute meh..dulu saya memang tak suka lion dance pasal muka garang dan menakutkan saya. Bandingkan rupa lion dance dulu dgn sekarang beza sangat kan? sekarang lagi nampak friendly ;)





gambar : google la


Umum da tau tanpa tarian singa sambutan Raya Cina memang tak meriah. Tarian Singa (Lion Dance) terkenal sejak berabad2 lamanya dari negara Asia lagi, terutamanya China. Memang tujuannnya more to hiburan diraja mula2 dulu tapi da jadi kemestian setiap kali sambutan perayaan baik untuk persembahan ataupun just letak sebagai hiasan aje kat rumah. Tujuan utama nak mintak sesuatu yang baik dan minta tuah. Bayaran setiap persembahan pulak agak mahal berbaloi dengan cara pembuatan kostum LD yang agak rumit.

Kebiasaanya sebelum sesuatu show LD berlangsung, semangat singa itu akan disuntik dengan menyentuh part2 tertentu terutama kat mata. Barula secara slowly si singa tu akan beransur2 menari ikut alunan bunyi muzik, makin bingit muzik makin rancak la ia menari..bingit muzik tu la yang kononnya nak halau anasir2 roh jahat. Aksi tarian akrobatik paling saya suka, terlompat2 dari satu tiang ke tiang. Secara peribadinya saya sangat suka dengan tarian singa terutama part kostumnya yang cantik kilat sana sini..mesti rumit mcmna nak buat kostum body & ekor singa tu.

all info are from Kosmo! dan jugak BERNAMA.com

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

i'm campaigning Churp2 ..

ads ads ads ads ads ads

Beautiful Nara