singgah baca di sini >>>> www.1001impianhidup.com

Saturday, February 5, 2011

BUDI BAIK DIBALAS BAIK

Dalam hidup ni kalau tak kenang jasa tak kenang budi baik orang lain kat kita memang tak patut. Banyak contoh perumpamaan tentang membalas budi ni antaranya 'ibarat melepaskan anjing yang tersepit' dan 'bagai kacang lupakan kulit' dan 'madu diberi tuba dibalasnya'.. kenapa orang dulu2 suka sentuh bab2 kenang jasa ni?

mestilah bersebab, kesan ketara sampai sekarang ia sesuai digunakan untuk merujuk sesetengah orang yang tidak tahu nak menilai kebaikan orang lain. Sekurang2nya kalau tak mau kenang jasa orang lain, sebaik2nya ungkap kan kata2 'Hanya Allah yang dapat membalas kebaikan kamu' .. sedap dan sejuk hati bila mendengar.

Sedangkan binatang pun pandai nak balas budi baik manusia, inikan pula kita sesama manusia. Binatang ingat setiap kebaikan yang kita bagi contohnya kucing, dijilat2nya kaki kita terliuk-lintuk nak bermanja dengan kita tanda ucap terima kasih. Tapi kita manusia lumrahnya sebati dengan rasa ego, bongkak, angkuh (samalah tu kan?) .. sesekali kesenangan membuatkan sesetengah kita lupa daratan, mendongak ke langit sampai terlupa pada tanah yang dipijak.



Aku ingin mengingatkan diri aku sendiri jangan sesekali menjadi sombong bila da rasa nikmat kesenangan suatu hari nanti. Putaran hidup kita umpama roda, hari ni kita di bawah esok lusa siapa tau kita duduk di atas pula. Dan Allah tu Maha Adil. Masya Allah..ketika senang kita lupa kepadaNya, tapi bila ditimpa kesusahan kita baru nak bentang sejadah menadah tangan meminta merayu kepadaNya. Jangan lekakan aku Ya Allah, jangan jauhkan aku dariMu Ya Allah.




iAllah i will.. :)

p/s : video dikongsikan by my beloved sister Husna Jamil..i luv her very much :)


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

i'm campaigning Churp2 ..

ads ads ads ads ads ads

Beautiful Nara