singgah baca di sini >>>> www.1001impianhidup.com

Monday, June 13, 2011

derita kahwin muda


Sapa ada baca artikel tentang 'Pengantin Kanak-kanak' dalam HMetro Ahad semalam? Apa perasaan korang jika kita berada di tempat kanak2 perempuan malang tu? Bayangkan usia masih sekecil 5 tahun sudah dipaksa berkahwin..Ikutan adat masyarakat yang sangat kejam di dunia moden sekarang.

kita hanya mampu memandang dengan penuh simpati. 
Apakan daya..

saya benci setiapkali melihatnya, saya akan bersembunyi - gadis 6 tahun Yaman

meraung ketika diusung ke rumah keluarga pengantin lelaki.
nak lari macamana tuu?

Nasib & masa depan kanak-kanak / gadis muda terutama di India, Yaman, Afghanistan dan Pakistan contohnya banyak ditentukan oleh keluarga yang terlalu memegang adat. Para sosialis pun tak boleh nak tolong sebab ia melibatkan isu pegangan adat dalam masyarakat di sana. betul jugak, Mana yang benar2 berani sahaja yang berani menentang adat kuno itu, lalu bertindak meminta cerai melalui mahkamah.

Ada baiknya berkahwin muda ni, antaranya dapat menghindari gadis2 muda daripada hilang perawan sebelum kahwin dan dalam usia muda, pasangan suamisteri muda ini menjadi matang dalam melayari bahtera alam berkeluarga lagi2 mereka yang study jauh di oversea. Kebanyakannya suka sama suka. tapi dalam kes ni kena kahwin paksa.

Buruknya, gadis2 muda yang malang ni terlalu muda untuk mengenal hubungan seks, ada kesan buruknya terhadap kesihatan mereka nanti. Emosi turut tertekan, bersikap murung dan pasif. Seumur hidup mereka akan merana dan menderita. Kesiannya..Hmmm, semestinya yang kena kahwin paksa ni tak mengenali bakal suami, tapi demi taatkan keluarga, hidup terpaksa juga diteruskan walau hati sarat menderita.

Menangislah dengan Allah agar anda diberikan hati yang mampu mencintai makhluk-Nya. Jika anda tidak mampu mencintai makhluk Allah maknanya anda sangat sombong dengan Allah dan belum mencintai Allah SWT, malah hubungan dengan Allah sangat nipis. Akibat sikap tersebut anda tidak akan bertemu dengan cinta yang anda idamkan. Lagipun anda harus berfikir bahawa anda adalah hamba Allah dan setiap saat diperhati Allah SWT, rasakanlah ini, kerana selagi anda tidak merasa bahawa perhatian Allah jauh lebih dekat dari perhatian manusia maka ada akan terus melakukan apa saja secara tidak ikhlas.

Perbuatan baik sebesar mana pun dilakukan jika tidak ikhlas akan jadi debu tanpa keberkatan sebesar zarah pun kepada pelakunya. Jika anda memikirkan yang anda masih muda, masih mahu berseronok-seronok dengan kehidupan muda anda, sekarang sedarlah yang anda sudah berjawatan isteri, satu-satunya jawatan yang dijamin Allah ke syurga jika dipegang dan dilaksanakan dengan penuh ikhlas kerana Allah SWT derita kahwin muda

p/s : berat mata memandang, berat lagi bahu mereka memikul




6 comments:

bersama kak Es said...

kesiannnyaa

akoo said...

sadisnye kene pakse kawen..dahla kcikk lg
=.=''

Munna said...

ya Allah kesiannya...nasib kat Malaysia xmcm ni

myezatul aQma said...

eeeeeeee..tak sanggup!

@in kh@lid said...

dasattttt erkkk

Mak Wardah said...

Salam kneal, patut dihapuskan...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

i'm campaigning Churp2 ..

ads ads ads ads ads ads

Beautiful Nara