singgah baca di sini >>>> www.1001impianhidup.com

Wednesday, July 27, 2011

tak puas hati, perlu pendam atau luahkan?

Hati² dengan A tu, jangan tegur dia sebarangan, silap hari bulan ko kena pelempang kalau tak kena moodnya..aku saja nak ingatkan ko. Akhirnya, takde siapa yang nak berkawan dengan A, gara² takut kena pelemPANg!!

Pendam perasaan, simpan perasaan samalah tu maknanya. Keengganan empunya diri untuk bercerita dengan orang lain membuatkan masalah yang dipendam semakin membengkak tunggu masa nak meletup. Mungkin dipendamkan saja kerana hendak menjaga hati orang lain atau tak mahu mengecewakan orang lain, tapi akibatnya memakan diri sendiri macam gambar sebelah ni..

Beruntunglah orang yang punya ramai kawan waktu suka-duka, susah senang sentiasa bersama. Tapi sebenarnya, tak semudah yang kita sangka untuk menceritakan semua masalah yang kita hadapi. Bimbang sekiranya antara ramai² sahabat, ada antara mereka yang talam dua muka, depan kita lain belakang kita cakap lain. Seelok²nya jalan terbaik bagi yang muslim, kita banyakkanlah mengadu dengan Allah..banyakkan berdoa minta supaya segala masalah remeh-temeh yang kita hadapi dipermudahkan jalan penyelesaiannya.

Sebenarnya, aku nak cuit sedikit isu tentang pergolakan rumahtangga antara seorang selebriti terkenal dengan isterinya. Akhirnya, isteri berani membuka mulut sekaligus 'membuka aib di dalam kelambu' sampai satu Malaysia daripada tak tahu jadi tahu..Terlajak perahu boleh kita undur, tapi bila dah terlajak kata, itu antara mereka laki bini selesaikan dengan cara bijak, apalagi dengan kelahiran zuriat mereka baru² ini. Kasihan dengan si kecil tu..

Akhir kata, sempena kedatangan bulan Ramadhan sikit hari saja lagi, sama²lah kita ambil kesempatan merenung diri, muhasabah diri sendiri sebelum kita menuding jari mencari kesilapan orang lain. Satu jari tuju kat orang 4 jari lagi balik kepada kita. Aku sendiri tidaklah sebaik mana, ada juga kelemahan diri, tapi setidak²nya aku mengambil iktibar dengan pengalaman orang lain. Berfikir panjang dulu sebelum bercakap itu lebih baik sebenarnya. Itu yang patut kita praktikkan dalam kehidupan kita seharian, sentiasa berbaik sangka dengan orang lain. Wallahu'alam..Wassalam.

p/s : serius lak entri aku tengahari ni..hehe saja ikut mood.





1 comment:

yanadimple said...

kdg2 pndam ta elok jgk. sbb bile da kumpul bnyak mau mletupss tros t. trus trg adlh lbh baek. bt hrus betul cara laaa... ckp leklok smpoi2. kompem okey pnye. >.<

http://yanadimple.blogspot.com/

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

i'm campaigning Churp2 ..

ads ads ads ads ads ads

Beautiful Nara