singgah baca di sini >>>> www.1001impianhidup.com

Monday, April 18, 2011

bergurau mengusik ketawa biar bertempat


HAHA..HIHI..HUHU..HOHO..hehehe
Satu hari tak buka mulut menyakat kawan-kawan tak sah, hobinya yang gemar mengusik kadang2 membuat kami merasa meluat dan tak selesa. Bukan apa, kadang2 bahan yang jadi bahan usikannya tu merepek ntah apa2 tak masuk akal dan hanya sekadar sebagai lawak bodoh. Jadi apa guna kita ketawa kalau sekadar nak mengambil hati? Biarlah kita ketawa dengan bersungguh2 ikhlas dari hati sebab akan terpancar riak keriangan di wajah kita terutama mereka yang berkulit putih, pasti nampak kemerah-merahan di muka bila mereka ketawa..

Memanglah kita digalakkan bergurau-senda usik mengusik agar suasana persekitaran tidak rasa sunyi, malah ia juga satu terapi untuk kita menjalinkan hubungan silaturrahim sesama manusia. Tapi janganlah kita sampai mereka2 cerita lucu yang sia-sia semata2 nak buat orang ketawa terbahak2 sehinggakan tanpa tersedar menyinggung hati seseorang. Petikan daripada sabda Rasulullah SAW mafhumnya '' Dari Abu Hurairah, baginda bersabda, Janganlah kamu banyak ketawa kerana sesungguhnya banyak ketawa itu mematikan hati'' (Hadis Riwayat Al-Imam At-Tirmidzi). Diibaratkan orang yang terlalu banyak ketawa boleh lalai daripada mengingati Allah. Astagfirullahilazim..

contoh suasana ceria yang nampak harmoni..

Ketawa yang terbahak2 juga sangat dilarang kerana disamakan dengan bersahabat dengan syaitan. Perempuan digalakkan ketawa dengan penuh sopan tanpa melontarkan suaranya, kerana suara itu kan salah satu aurat wanita. Ini kalau dah ketawa mengilai2 apa cerita?? Ketawa dah lah suara nyaring terngilai2 kalau kat rumah sendiri tak siapa yang larang, tapi awak tu ketawa kat tempat kerja, menganggu keharmonian orang sedang bekerja..buat orang menyampah lagi ada laa..Harap perempuan tu sedar dan perbaiki kesilapan diri sendiri. Jaga sikit maruah diri dan kesantunan kita sebagai wanita di tempat awam. Ada faham???

Kesimpulannya, gurauan yang sihat dapat menyenangkan hati, mengeratkan silaturrahim dan kasih sayang, amat digalakkan malah diberikan ganjaran pahala oleh Allah SWT. Sebaliknya, jika seseorang berniat bergurau hanyalah untuk menyakitkan hati seseorang, perbuatan sangat dikutuk oleh Allah SWT. Jadikan teladan contohi cara gurauan Rasulullah SAW kerana baginda bergurau tanpa melampaui batas malah baginda akan menyelitkan unsur kata2 nasihat yang mengingatkan manusia kepada Allah.


Semoga ada iktibar yang dapat kita renungkan bersama, terima kasih ;)


8 comments:

shedameor said...

pompan kena jaga bnyk benda :)

KiD said...

yupp... gelak lebih2 tak elok... hehehhe hahahahaa
Lelongan Tupperware di Kajang!

♥jijiejujue♥ said...

sy paling taksuka kalau ada pmpuan yg gelak melampau lampau stai jerit jerit..gedik!

Nurulizzah Hidayah binti Musa said...

kalau kat rumah tu tak pe ah,nak melalak ke tak pewww! ni kat luar memang tak elok tambah lagi kalau yang ketawa tu org pompuan.

leyzajamil said...

@ shedameor sapa rasa dia pompuan sendiri faham la kan, tak kan la da besar panjang pun nak kena cakap jugak..

leyzajamil said...

@ KiD gelak tawa dgn anak2 lagi seronok kan kid? terhibur hati kita..

leyzajamil said...

@ ♥jijiejujue♥ entahla, muka kalau lawa tak pe jugak, ni rupa dah la takde suara pulak mak oiii, berdesing telinga dengar..

leyzajamil said...

@ Nurulizzah Hidayah binti Musa betul tu nurul sy setuju sangat..kalau kat rumah nak melalak sorang2 takde sapa melarang haha..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

i'm campaigning Churp2 ..

ads ads ads ads ads ads

Beautiful Nara