ads ads ads ads ads ads ads ads
singgah baca di sini >>>> www.1001impianhidup.com

Monday, September 26, 2011

E22 : Senai-Desaru Expressway : one lane highway?

For the first time Senai-Desaru Expressway telah selamat kami lalui semalam. Tak terfikir nak ambil gambar pulak, nanti dikatakan kami terlalu girang dan over-excited bila lalu highway baru ni. Highway? Highway bila terspontan kita bayangkan satu laluan yang laju sesuai untuk kenderaan berdesup dipandu laju tapi bukanlah untuk kita berlumba. Apa bezanya dengan Senai-Desaru Expressway ni?

Bezanya, highway ini hanya menyediakan satu lane sahaja sepanjang jalan dari laluan masuk dari Cahaya Masai (Pasir Gudang) / Kong-Kong hinggalah selamat sampai ke tol Bandar Penawar. Perjalanan kami lebih kurang hanya 25 minit cepat sampai sebab jarak dan masa perjalanan berjaya disingkatkan. Cuma terasa lambat dengan hanya satu lane jalan seperti gambar kat bawah ni. Tak boleh nak speed la macam ni..



Kelihatan juga kiri kanan ada rizab kawasan tanah yang mungkin akan digunakan untuk buat satu lagi lane. Pemandangan kiri kanan menghijau dengan kehijauan ladang kepala sawit, sesampainya di atas jambatan Sg.Johor boleh lah mencuci mata melihat luasnya lautan dengan sayup²nya pelantar minyak Telok Ramunia dari kejauhan.

duit touch & go ditelan
Sudahlah bila kenderaan di hadapan bawak macam semut, kenderaan belakang beratur panjang jadi jammed di situ, mana yang tidak dapat menahan sabar, mereka memotong barisan melanggar peraturan 'dilarang memotong - double line)..kata Senai-Desaru Expressway tapi dari segi mana Expressway tu? Sudahlah begitu, touch & go en suami telah ditelan sebanyak hampir RM15 lebih katanya dari Cahaya Masai / Kong-Kong - tol Bandar Penawar (baki asal RM2x.xx selepas di scan hanya tinggal RM3.xx) terkejut sampai ayat ini yang spontan terkeluar mahalnya tol!!!

Sedangkan hanya RM5.90 sahaja sebenarnya sekali laluan.

On the way balik en. suami berhenti singgah di pejabat pengurusan Senai-Desaru Expressway untuk melaporkan tentang insiden duit touch & go ditelan. Rupa²nya menurut suami katanya setakat pukul 6 petang waktu dia buat laporan tu sebenarnya dah ada tiga pengguna kenderaan yang sama melaporkan kejadian tertelan duit touch & go mereka. Pihak pengurusan Senai-Desaru Expressway telah mengambil keterangan dan mereka berjanji akan memulangkan duit yang ditelan secara bank-in. Kena ambil tindakan jangan berulang lagi perkara yang sama kat pengguna highway yang lain.

Cantik juga suasana malam pemandangan malam atas jambatan Sg. Johor ni ye. Memang kami mengejar waktu semalam tak sempat nak tunggu malam menghayati keindahan cahaya lampu di atas jambatan ni. Lain kali lah, agak macam teringin nak mandi laut Desaru, boleh sangat berdesup drive kereta ke sana..yeay!!!


Perjalanan kami berhari raya selamat pergi balik. Syukur Alhamdulillah


3 comments:

fisa othman said...

erkkk macam pelik jerk one lane ni...selalu dh namanya highway sure lebih dari 2 lane kann...:)

Unknown said...

haha..tu la pasal, ktorang pun pelik mula2 masuk tu..teruskan je la pjalanan. haha

aizamia3 said...

satu lane pun dikatakan highway.. tak rasa membazir ke buat satu lane je..? budjet tak cukup kot..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

i'm campaigning Churp2 ..

ads ads ads ads ads ads

Beautiful Nara