ads ads ads ads ads ads ads ads
singgah baca di sini >>>> www.1001impianhidup.com

Saturday, November 26, 2011

muhasabah diri ~ Maal Hijrah 1433H (beserta Doa)


Dan...
Kurniakan aku kesabaran untuk menunaikan ketaatan pada-Mu,
Anugerahkan aku kesabaran dalam meninggalkan maksiat pada-Mu,
Jadikanlah hati ini hati yang sentiasa mengingati-Mu,
Agar dapat ku miliki sekeping hati yang tenang,
Jauh dari hasad dengki dan kepalsuan dunia,
Hadirkanlah cintaku kepada-Mu mengatasi segalanya,
Agar Kau temukan hati yang terbaik buat diriku.

Moga dapat kukecapi, kebahagiaan yang hakiki,
Suatu hari nanti...
Amin....


Syahdu sekali setiap baitan ayat² dalam puisi di atas, sekaligus meruntun sekeping hati ini yang terlalu jauh leka melupakan Allah yang Maha Esa. Dalam kesibukanku mengejar keduniaan, kebendaan sampai terlupa ada tanggungjawab besar aku terhadap Allah iaitu sempurnakah amalan ibadah aku seharian? Kalau cukup pun solat lima waktu ku, Allah terima ke solat aku itu? belum lagi amalan ibadah sunat yang lain yang jarang² sekali aku luangkan masa melakukannya T_T

Masya Allah Maha Suci Allah..walaupun aku alpa dan banyak kali mengabaikan solat dan kekadang terlupa membasahkan bibirku dengan zikir tanda mengingati Allah, namun Allah tetap memberikanku rezeki secukupnya. Rupa²nya Allah masih memberikan aku ruang dan kesempatan untuk bertaubat juga peringatan bahawa Dia sentiasa berada bersama aku tak kira apa pun situasi baik susah atau senang, sedangkan aku?


Terima Kasih Ya Allah..walau apapun aku lakukan, aku pohon banyak² kepadaMu agar Kau ampunkan aku Ya Allah, aku pohon Kau terus melindungi aku daripada sebarang punca kejahatan yang menyesatkan dan memesongkan aku daripada mengingatiMu. Sempena sambutan Maal Hijrah 1433H ini, Kau panjangkanlah usia hambaMu ini, kurniakan aku kesihatan fizikal dan mental yang sempurna agar aku berupaya mencari keberkatanMu dalam hidupku untuk kehidupan di dunia dan bekalan akhirat. Kau Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

Selamat Menyambut Awal Muharam 1433H kepada semua muslimin muslimat. Semoga kita sama² berolih keberkatan dan keampunan Allah SWT. Sama² juga kita diberikan kekuatan untuk melakukan ikhtiar membaca Doa Akhir & Awal Tahun.

Doa Akhir Tahun.
Dibaca 3 kali pada penghujung waktu Asar, sebelum masuk waktu Maghrib.


Doa Awal Tahun
Dibaca sebanyak 3 kali selepas solat Maghrib.



1 comment:

@in kh@lid said...

salam Maal Hijrah tuk kak LeyzaJamil. Semoga taun nie akan lebih bermakna buat kita semua...Amin...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

i'm campaigning Churp2 ..

ads ads ads ads ads ads

Beautiful Nara